عکس | تجهیز این بالگردهای ارتش به یک سلاح جدید

بالگرد ۲۱۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی به سونار و موشک قائم۱۱۴ مجهز شده است.
عکس | تجهیز این بالگردهای ارتش به یک سلاح جدید
کد خبر : ۵۹۲۴۱

 نمایشگاه دستاورد‌های بالگردی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در محل شرکت نوسازی و پشتیبانی بالگرد‌های ایران (پنها) برگزار شد.

بنابر روایت تسنیم، در جریان این نمایشگاه برخی دستاورد‌های بالگردی وزارت دفاع در حوزه دریایی از جمله ارتقای بالگرد‌های ۲۱۲ نیروی دریایی ارتش نیز به نمایش درآمد.

یکی از این دستاوردها، ارتقای بالگرد‌های ۲۱۲ نیروی دریایی ارتش و تجهیز به سونار برای کشف زیردریایی و همچنین مقابله با شناور‌های سطحی است.

«سونار» به‌معنای ناوبری و تشخیص فاصله توسط صوت و صدا است. این فناوری از طریق انتشار امواج صوتی زیر آب، امکان شناسایی ناو‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها را می‌دهد و جهت و فاصله آن‌ها را مشخص می‌کند. زیردریایی‌ها، ناو‌ها و بالگرد‌ها و هواپیما‌های گشت دریایی و ضدزیردریایی برای کشف اهداف خود زیر آب از این روش استفاده می‌کنند.

عکس | تجهیز این بالگردهای ارتش به یک سلاح جدید

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ناوگان هوادریای خود دارای بالگرد‌های تخصصی ضد زیردریایی SH-۳ است که پیش از انقلاب خریداری شده و قادر به کشف انواع زیردریایی و پرتاب اژدر‌های مارک۴۶ است.

عکس | تجهیز این بالگردهای ارتش به یک سلاح جدید

علاوه بر این بالگرد‌های ۲۱۲ برای مقابله با شناور‌های سطحی به موشک‌های قائم۱۱۴ و یک سامانه الکترواپتیکی جهت کشف و هدفگیری شناور‌ها در شب و روز شده‌اند.

برای اولین بار در آبان سال ۹۲ و در جریان رونمایی از پهپاد فطرس بود که موشکی شبیه هلفایر در ایران مشاهده شد. هرچند در آن اطلاعاتی درباره این موشک منتشر نشد، اما احتمال آن می‌رفت که این موشک با توجه به برخورداری پهپاد فطرس از سامانه نشانگذار لیزری عملکردی مشابه موشک هلفایر هدایت لیزری داشته باشد.

عکس | تجهیز این بالگردهای ارتش به یک سلاح جدید

پس از آن، در بهمن ماه سال ۹۸ و در جریان تحویل بالگرد‌های اورهال‌شده به نیرو‌های مسلح یک موشک جدید مشابه هلفایر به‌نام قائم۱۱۴ روی بالگرد ۲۱۴ هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشاهده شد که باز هم اطلاع دقیقی از نحوه عملکرد این موشک منتشر نشد، اما این موشک جدید هلفایر ایرانی لقب گرفت و بسیاری ساخت این موشک را در راستای طراحی موشک‌های هوا به زمین جدید در نیرو‌های مسلح ارزیابی کردند.

این موشک تا کنون با سه شیوه هدایت اپتیکی؛ حرارتی و لیزری ارائه شده است و بر اساس اطلاعات منتشرشده بین ۲ تا ۱۲ کیلومتر برد دارد و وزن کلی آن ۵۰ کیلوگرم است.

تجهیز بالگرد‌های نیروی دریایی به موشک قائم۱۱۴ توان پشتیبانی این نیرو از عملیات آبی‌خاکی نیرو‌های ویژه در تصرف ساحل دشمن و مقابله با شناور‌های کوچک و تندروی دشمن و یا مقابله با قایق‌های دزدان دریایی در خلیج عدن را افزایش می‌دهد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر